چشم انداز

بسم الله الرحمن الرحیم

ما به عنوان مسلمان و مومن به این آیین، وظیفه داریم کار علمی و رسیدن به اوج علمی را هم در حرکت فردی خودمان و هم در برنامه ریزی جمعی کشور دنبال کنیم.(مقام معظم رهبری)

چشم انداز 1404 برای دانشکده ( اگر می خواهیم ایران در منطقه قدرت اول علمی شود و همچنین اگر دانشکده بخواهد جز چند مرکز علمی برتر کشور  قرار گیرد باید شرایط زیر را دارا باشد.)

1-     هیئت علمی قوی برای هر رشته دانشگاهی حداقل 5 دکترای تخصصی برای هر رشته

2-    برای هر رشته یک پژهشکده در دانشکده تاسیس شده باشد که به انجام تحقیقات در زمینه تولید علم و رفع مشکلات و بروز رسانی  صنایع استان مشغول باشند.

3-    با توجه به وجود هیئت علمی کافی تحصیلات تکمیلی برای همه رشته های دانشکده وجود داشته باشد.

4-    پژوهشکده ها بتوانند هر ساله حداقل 20% دانشجویان متعهد، با استعداد را  جذب و فعال کنند.

5-    اساتید بومی، انقلابی در این پژوهشکدهها جذب شوند.

6-     مرزی بین دانشکده و صنایع استان وجود نداشته باشد.

7-    هر ساله در دانشکده همایشها و مسابقات عملی توسط پژوهشکده ها برای پیشبرد و بروز رسانی علوم و حل مسائل علمی انجام گیرد.

8-    پژوهشکده ها علاوه بر تامین بودجه خود، منابع تامین بودجه دانشکده نیز قرار گیرند.

چشم انداز برنامه کوتاه مدت کانون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی شهید همت(حداکثر 4 ساله)

(اگر کانون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی می خواهد بهترین مرکز علمی دانشکده باشد و بخواهد خدمتی مفید برای دانشکده و مملکت انجام دهد باید به سمت موارد زیر حرکت کند.)

توجه داشته باشید که این برنامه بیشتر بر روی برایند کار شده است شما عزیزان با برنامه ریزی سالیانه خود فرایند رسیدن به این برایند را مشخص می کنید.

1-  مقدمات لازم برای ایجاد دو پژوهشکده تخصصی برای رشته های ساخت و تولید و تاسیسات انجام شود.

2-  دو سال اول، زمینه های مناسب کار و پژوهش برای رشته های ساخت وتولید و تاسیسات جست و جو و مشخص گردد. زمینه های مناسبی که پتانسیل کار در استاد و دانشجو وجود داشته باشد و مورد نیاز صنایع  استان نیز باشد.

3-   از سال سوم در صورت امکان، زمینه های مناسبی که مشخص شده اند مسابقات استانی یا کشوری آنها برگزار شود و همچنین اساتید و شرکت های مربوط در این موارد شناسایی و ارتباطات لازم انجام گیرد.

4-   در رشته های دیگر (معدن و عمران) در فاز اول دانشجویان مستعد شناسایی و جذب شوند تا هسته های علمی آن رشته ها نیز شروع به کار کنند و زمینه های تحقیقاتی که پتانسیل آن در اساتید و دانشجویان دانشکده و صنایع استان وجود دارد را شناسایی کنند.

5-   افرادی جهت تخصص در این زمینه ها پرورش یابند و ترغیب شوند که برای جذب هیئت علمی در دانشکده ادامه تحصیل دهند.

6-   پروژه های پایانی که در این زمینه ها توسط دانشجویان انجام شده در کتابخانه دانشکده مشخص شوند و دانشجویان  ترغیب به انجام پروژه پایانی در این زمینه ها شوند.

7-   مکانیزم های مناسب جهت جذب دانشجویان مستعد به کانون علمی و پژوهشی در دو سال اول طراحی شود.

8-   راهکارهای مناسب جهت آموزش و رشد دانشجویان برای اینکه دانشجو به نقطه اعتماد به نفس و اعتقاد به توانستن برسد در دو سال اول مشخص و بکار گرفته شوند.

9-   راهکارهای مناسب جهت کاربردی کردن دانش های تئوریک و صنعتی کردن آنها به منظور دستیابی به ثروت ایجاد شود.

10-   ارتباطات لازم با صنایع و مسئولان دانشکده جهت بروز رسانی ابزار و وسایل کارگاهها و آزمایشگاهها صورت گیرد.

11-   تغییرات لازم و ارائه متدهای جدید تدریس برای کلاسهای درس از طریق استاد مشاور و برگزاری سمینارهای مناسب انجام شود.

12- موانع و مشکلات کار در سال اول شناسایی و برای رفع آن به مراجع ذی ربط ارائه شود.

13-    افراد و شرکت های موفق معرفی شوند تا حس اعتماد به نفس و امید در دانشجویان به وجود اید.

14-    افرادی که در کانون عضو بوده اند بعد از فارغ تحصیلی افرادی مدیر، مجرب،متعهد و سطح بالای دانش هستند که اکثرا به منظور ادامه تحصیل وارد مقاطع  بالای تحصیلی  می شوند

15-   حداقل 30% بودجه کانون از طریق خدمت رسانی به صنایع تامین گردد. 

 

MOHSEN_POURJANI@YAHOO.COM

صداي پمپ ها

منابع ايجاد نويز در سيستم هاي پمپاژ :

·          سرو صداي پمپ ها

·         سروصداي محرك پمپ وتجهيزات انتقال نيرو همچون چرخدنده ها

·         ارتعاشات پمپ وموتور

·         سروصداي هيدروليكي ايجاد شده در درون پمپ

·         نويز هيدروليكي ايجاد شده در خطوط لوله و شير آلات

    شرايط مكاني و كاربردي سيستم پمپاژ نيز درايجاد نويز موثر است،براي نمونه در ايستگاه هاي پمپاز فاضلاب فن هاي تهويه يكي از منابع توليد نويز هستند
 كنترل نويز:

چهار اصل كلي در زمينۀ كنترل نويز وجود دارد :

·         كمينه كردن توليد انرزي صوتي

·         كمينه كردن ويژگيهاي صوتي ناخوشايند براي انسان

·         كاهش انرژي صوتي با استفاده از ابزارهاي ميرا كننده از جمله جاذب صدا

·         دور كردن وانحراف انرژي صوتي از مكانهاي حساس و مهم

 بر اساس اين اصول بايد در طراحي وروند ساخت ايستگاه هاي پمپاژ ملاحظات مهمي انجام داد :

·         اعمال ويژگيهايي براي پمپ ها ، موتورها و تجهيزات ديگر براي كاهش سرو صداي آنها

·         قرار دادن ايستگاه هاي پمپاژ در زير زمين تا حد امكان

·         طراحي مناسب تكيه گاه هاو اتصالات (جرا كه ارتعاش تجهيزات صداي ناخوشايند توليد مي كند )

   نگهداري وتعمير منظم وپيوسته سيستم پمپاژ (دستگاهي كه منبع توليد صداي نامعقول است بايد هر چه سريعتر تعمير يا تعويض شود )

 ممكن است سر وصداي محرك (موتور) به حدي زياد باشد كه نويز پمپ را پوشش دهد . در اين حالت ابتدا بايد ميزان نويز محرك را كاهش داد . در پمپ هاي كوچك آسان ترين راه قرار دادن پمپ وموتور در يك محفظه است ولي ممكن است علاوه بر آن لازم باشد كه :

·         قاب (پايه ) مجموعه پمپ وموتور نيز ايزوله شود تا سرو صداي ناشي از آن نيز كنترل شود .

·         به آب بندي محفظه ، به ويژه در محل عبور لوله ها توجه شود .

·         اتصالات لوله ها ايزوله شوند تا ارتعاشات در سرتا سر لوله كشي منتقل نشود .

·         از نبود هرگونه اشتباه ومحدوديتي در طراحي سيستم كه به سروصداي اضافي پمپ بينجامد ، اطمينان حاصل شود

به طور كلي ،ميزان سرو صداي ناشي از يك نوع پمپ خاص به فشار ، اندازه وسرعت آن بستگي دارد .رابطه ميزان نويز با اين پارامترها به گونه اي است كه ما را به سمت انتخاب پمپي بزرگ كه با سرعت كم كار مي كند وفشار تخليه پاييني دارد سوق مي دهد .ولي معمولأ براي تامين بازدهي لازم يا ملزومات مورد نياز اين انتخاب انجام نمي شود .سر وصداي در ايستگاه پمپاژ علاوه بر پمپ ازموتور ، چرخ دنده ها ،لوله هاو اتصالات نيز ناشي ميگردد . از آنجايي كه اين موارد به ملزومات نصب (كه در انواع نصب مختلف هستند )مربوط مي شوند نمي توان آنها را در اطلاعات داده شده توسط سازنده درباره نويز ناشي از نوعي پمپ قلمداد كرد .

براي تعيين ميزان سرو صداي پمپ روشهايي از جمله اندازه گيري قدرت وشدت صوت وجود دارد . فشار صوت ميزان صدايي است كه گوش انسان مي شنود . قدرت صوت ميزان انرژي اكوستيك منتشر شده توسط منبع صداست وشدت صوت برابر است با قدرت صوت بر واحد سطح .

توربین انبساطی

 

 توربین انبساطی چیست؟

به طور کلی توربین انبساطی دستگاهی جهت تبدیل انرژی گاز به برق می باشد، این دستگاه فوق العاده ارزشمند در ایستگاه های تقلیل فشار گاز مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع این دستگاه جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در ایستگاه های تقلیل فشار گاز کاربرد دارد چرا که در گذشته در ایستگاه ها مقدار انرژی که از گاز گرفته می شد تا فشار گاز به فشار دلخواه برسد توسط رگولاتور صورت می پذیرفت که این خود سبب هدر رفتن انرژی بود، این دستگاه همین مقدار انرژی لازمه را از گاز گرفته با این تفاوت که توسط یک سیستم دوار آن را به سمت یک ژنراتور برق هدایت می کند و در نهایت این انرژی را به انرژی برق زیادی تبدیل می کند.

تاریخچه:

  • در سال 1960 اولین نوع از توربین های انبساطی در Texas نصب شد، این دستگاه ابتدایی که از نوع Turbo expander compressor بود می توانست ترکیبات سنگینی از بخار گاز را متراکم کند که حتی در برخی از موارد قابلیت متراکم کردن از گاز رقیق را هم دارا بود.
 
  • در سال 1965 اولین نوع از توربین های انبساطی با کمپرسور گریز از مرکز که برای ترکیبات آمونیاک مورد استفاده قرار می گرفت به بازار عرضه شد.
  • 5 سال بعد یعنی در سال 1970 همین نوع از توربین انبساطی منتها برای ترکیبات اوره (که فوق العاده خورنده هستند) ساخته شد.
  • در سال 1975 این دستگاه برای فشارهای فوق العاده بالا(در حد3500 bar) ساخته شد.
  • در سال 1985 تحولی جدید در صنعت توربین انبساطی صورت پذیرفت چرا که ساخت توربین های انبساطی تولید کننده برق:
  •   (Turbo expander Generator) و با استفاده از بلبرینگ های مغناطیسی شروع شد.
  •   در سال 1990 شرکت های مختلف موفق به ساخت این دستگاه توسط مکانیزم لنگ وبا بالانس کننده های متناوب شدند.
  • در سال 1995 توربین انبساطی متراکم کننده ی گریز از مرکز و با مقاومت خوردگی خیلی بالا جهت استفاده در گازهای ترش ساخته شد.
  •   و بالاخره در سال 2000 توربین انبساطی مولد برق با توانایی تولید 15MW انرژی برق ساخته شد
  • اینک و پس از گذشت 46 سال از ساخت ابتدایی ترین نوع این دستگاه در حدود 4000 دستگاه توربین انبساطی در سرتاسر جهان مشغول کار هستند.  در طی گذشت این 46 سال پیشرفت های فوق العاده زیادی در زمینه های مختلف از جمله:  طراحی روتور، بلبرینگ ها و آب بندهای این سیستم ، بهبود کیفیت و سیستم کنترل این دستگاه صورت پذیرفته است.

 

  •